Om du är en företagare som helst inte tar plats eller visar ditt ansikte utåt kan det kännas överväldigande att behöva marknadsföra din produkt eller tjänst. Men det finns sätt att nå ut till potentiella kunder utan att behöva bli en säljig typ som känns obehaglig. Här är några tips på hur du kan marknadsföra ditt företag som en introvert företagare.
Bli bekväm med din produkt eller tjänst
Ett viktigt första steg för att kunna marknadsföra sig själv är att känna sig bekväm med det man säljer. Försök att bli så kunnig som möjligt om din produkt eller tjänst, och var övertygad om att den faktiskt fyller ett behov hos din målgrupp. Ju mer självsäker du är i din egen produkt desto enklare blir det att marknadsföra den. Fokusera gärna på de faktiska erfarenheter du har av att kunder eller potentiella kunder prövat och gillar det du levererar.
Hitta rätt kanaler för din målgrupp
Det är inte nödvändigt att synas överallt på nätet för att nå ut till din målgrupp. Fundera istället på vilka kanaler som passar din produkt och din målgrupp bäst. Är det sociala medier, sökmotoroptimering eller kanske nätverksträffar? Genom att välja rätt kanaler blir det enklare att nå ut till de personer som faktiskt är intresserade av det du erbjuder. Onlinemarknadsföring i olika former kan dessutom låta dig göra detta utan att själv behöva ha direktkontakt med alla kunder.
Använd dina styrkor som introvert företagare
Som introvert företagare har du troligtvis en del egenskaper som kan vara till stor fördel när du marknadsför ditt företag. Till exempel är du kanske bra på att lyssna och skapa förtroende hos potentiella kunder. Använd dessa styrkor när du marknadsför ditt företag, istället för att försöka trycka in dig själv in i en mer extrovert roll som kanske inte passar dig. Genom att just lyssna och hitta de behov dina potentiella kunder har du kommit ett långt steg på vägen.
Det finns många sätt att marknadsföra sitt företag som blyg företagare, och det handlar om att hitta vad som passar just dig och din målgrupp bäst. Genom att känna dig bekväm med din produkt, välja rätt kanaler och använda dina styrkor kan du nå ut till potentiella kunder på ett sätt som känns naturligt för dig. Lycka till!