Kanske är det rörlig bild som är det effektivaste sättet att nå ut med sitt budskap. Det är troligen därför många företag väljer TV-reklam, för de vet att den rörliga bilden bär fram budskapet mycket effektivt. Vi kan bara nämna ICA:s reklam som exempel. En producent av rörlig bild är Hillergren live, vill du veta mer om företaget kan du ta dig en titt här.
Målgruppsanpassa din plattform
Vill du nå ungdomar är troligen inte tv rätt medium. Det visar sig att unga människor inte tittar på tv och i unga människors hem finns sällan någon tv. Här kan det vara mer lämpligt att hitta en radiokanal som sänder till de ungdomar som du vill nå med ditt budskap. Radioreklam i privata radiokanaler ger dessutom ingen miljöpåverkan. Det finns strikta regler för både tv- och radioreklam.
Direktreklam kan vara ett alternativ
Återigen är det viktigt att nå den målgrupp som passar ditt budskap så att du använder rätt kanal. Du kan med hjälp av direktreklam som är adresserad göra ett urval av unga människor i ett visst område. Du kan sända rabattkoder hos en pizzeria eller varuprover för en ny produkt. Den kanalen kallas adresserad direktreklam. Det är även viktigt att känna till att du kan klimatkompensera för ditt utskick.