Chatt vet nog de flesta vad det är och vi kan se på många företags sidor att det finns en möjlighet att chatta med den kundservice som man har på det företaget. Detta kan i sig vara rätt så tidskrävande att bemanna en chattfunktion. Nu kan ni förbättra er kundservice med en chattassistent.
Det är så klart en fördel med att kunna ställa frågor i en chatt och få svar från någon på företaget. Men det går lika bra att använda sig av en chatbot på svenska. I en databas så finns det ett stort antal svar som ni har skapat för just ert företag. Så fort det ställs en fråga så får den som frågar ett svar på sin fråga.
Det som är viktigt när man använder sig av en chattassistent är att det är klart och tydligt att det kommer automatiska svar från en kunskapsbas som man lagt upp så man inte förväntar sig att det är en fysisk person som svarar.
Fördelen med en chattassistent är att det inte behövs någon som sitter och svarar på de frågor som ställs. En del företag kan ha en sida med frågor och svar på sin sajt. En så kallad FAQ, detta kan chattassistenten sköta om och man kan alltid bygga ut sin kunskapsbas med de frågor som dyker upp.
Exempel på frågor som kan ställas är:
- vilka öppettider har ni
- hur kontaktar jag er bäst
- hur gör jag en beställning
- hur fungerar returer
- fraktkostnader
- med mera…